Přes 4 miliony hovorů na hasiče v roce 2012
Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak realizují výjezd a zásah v místě ohlášené události. Tyto informace jsou na operační střediska složek IZS předávány elektronicky prostřednictvím tzv. „datových vět“.
Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150, 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.
Počty volání na tísňové linky v roce 2012 | |
Linka 112 | 3 627 706 |
Linka 150 v technologii TCTV | 466 746 |
Linka 150 mimo technologii TCTV (do září 2012) |
5 197 |
Celkem | 4 099 649 |
Srovnání počtu volání na tísňové linky s předcházejícími roky
HZS ČR přijímá telefonická tísňová volání na národním čísle tísňového volání 150 a jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Pro příjem tísňových volání provozuje HZS ČR celonárodní moderní telekomunikační technologii rozmístěnou do 14 krajských telefonních center.
Prostřednictvím nové technologie jsou přijímány veškeré tísňové hovory na linku 112, všechny tísňové hovory na linku 150 z mobilních sítí a tísňové hovory na linku 150 z pevné telefonní sítě. V 6 okresech byla až do září loňského roku tísňová volání z pevné sítě na linku 150 přijímána původní technologií. V září 2012 však proběhla konečná integrace volání na národní číslo 150 do technologie TCTV (telefonní centrum tísňového volání), na které funguje linka 112, a tím se tento systém sjednotil.
Sjednocení je vidět i v následující tabulce, která udává počty volání v jednotlivých měsících.
Počty volání v jednotlivých měsících | 112 v TCTV | 150 v TCTV | 150 mimo TCTV |
leden | 301256 | 34730 | 677 |
únor | 293110 | 43688 | 676 |
březen | 304482 | 41771 | 670 |
duben | 280236 | 40100 | 707 |
květen | 295501 | 40535 | 693 |
červen | 293494 | 39337 | 652 |
červenec | 304531 | 41350 | 747 |
srpen | 315560 | 40250 | 375 |
září | 300191 | 37311 | 0 |
říjen | 316954 | 36646 | 0 |
listopad | 308431 | 34703 | 0 |
prosinec | 313960 | 36325 | 0 |
celkem | 3627706 | 466746 | 5197 |
Jak využívali občané tísňové linky v jednotlivých krajích
Využívání tísňové linky občany v jednotlivých krajích | |||
Kraj | 112 na TCTV | 150 na TCTV | celkem |
STK | 483131 | 47405 | 530536 |
Praha | 446096 | 72085 | 518181 |
MSK | 430122 | 60890 | 491012 |
ULK | 374112 | 42321 | 416433 |
JMK | 337866 | 48700 | 386566 |
JČK | 274055 | 28663 | 302718 |
OLK | 201804 | 28876 | 230680 |
PLk | 200343 | 24762 | 225105 |
KHK | 162272 | 22259 | 184531 |
ZLK | 150012 | 21389 | 171401 |
LIK | 147048 | 16886 | 163934 |
PAK | 142802 | 19774 | 162576 |
KVK | 147356 | 15182 | 162538 |
KVY | 130687 | 17554 | 148241 |
celkem | 3627706 | 466746 | 4094452 |
Letos je tomu přesně 10 let, co byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“.
Problémem i nadále zůstávají „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná a omyly, kterých je na tísňovou linku až 70%. Takové hovory zatěžují operátory, zahlcují tísňové linky a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří v daný okamžik potřebují pomoc.
Tísňové volání funguje
- nepřetržitě,
- pro všechny občany,
- na celém území,
- bezplatně,
- ve všech telefonních sítích, a
- ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí GŘ HZS ČR