Nehody na železnici

Bezpečnost na přejezdech

  • každý železniční přejezd představuje velmi nebezpečné a kritické místo
  • před přejezdy si počínejte si vždy se zvýšenou opatrností
  • na přejezdu má vždy přednost vlak, přednost zprava v tomto případě neplatí!

Přejezdy v ČR lze dle zabezpečení rozdělit na tři kategorie:

  1. Přejezdy zapezpečené pouze výstražnými kříži (nejrozšířenější)

  2. Přejezdy zabezpečené mechanickými zařízeními

  3. Přejezdy zabezpečené světelnými zařízeními (s nebo bez závor)

Přejezdy

1. Přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži

  • u přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži se vždy přesvědčte, zda můžete přejezd bezpečně přejet, tj. nevjíždějte na něj v době, kdy je již slyšet nebo vidět přijíždějící vlak
  • pokud je výstražný kříž doplněn o dopravní značku „Stůj, dej přednost v jízdě!“, zastavte před přejezdem na takovém místě, odkud máte náležitý rozhled na železniční trať

K 1.3.2012 bylo v ČR 4382 přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži.

2. Přejezdy zabezpečené světelnými zařízeními (s nebo bez závor)

  • 3 signály
    • výstražný (střídavě svítící přerušovaná červená světla, zvuková výstraha)
    • varovný (všechna světla zhaslá) - max. rychlost 30 km/h
    • pozitivní (přerušované bílé světlo) - max. rychlost 50 km/h
  • u světelných zařízení nevjíždějte na přejezd v době, jsou-li ve výstražném stavu (svítí dvě střídavě přerušovaná červená světla nebo je-li dávána zvuková výstraha zvonkem přejezdového zařízení)
  • je-li přejezd vybaven závorou, je závora pouze výstrahou doplňkovou - větší váhu mají světla
  • na přejezd je zakázáno vjíždět, je-li závora ve sklopeném stavu nebo v pohybu, v případě otevřené závory je-li přejezd ve výstražném stavu
  • po průjezdu vlaku vyčkejte zhasnutí červených světel, pak přejezd přejíždějte
  • při pozitivním signálu je zařízení v činnosti a řidič může přejezd bezpečně přejet
  • při varovném signálu se řidič na přejezdu musí chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem, tj. rozhlédnout se
    • toto platí i v případě, není-li výstražník bílým světlem vybaven (např. ve stanicích, kde je možná přímá obsluha zařízení výpravčím nebo z konstrukčních důvodů)

K 1.3.2012 bylo v ČR 2188 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními bez závor a 1091 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními se závorami. Celkem 3279 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními (s nebo bez závor).

3. Přejezdy zabezpečené mechanickými zařízeními

  • u mechanických závor nevjíždějte na přejezd v době, kdy se jejich břevna pohybují, jsou-li sklopeny, nebo je-li dávána zvuková výstraha
  • jsou-li břevna závor v horní koncové poloze, musí se řidič na přejezdu chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem (rozhlédnout se a při jízdě nepřekročit rychlost 30 km/h)

K 1.3.2012 bylo v ČR 396 přejezdů zabezpečených mechanickými zařízeními.

K 1.3.2012 bylo v ČR celkem 8096 přejezdů.

Kolik metrů potřebuje vlak k zastavení

Počet nehod, zraněných a usmrcených na železnici od roku 2003

rok počet nehod počet zraněných počet usmrcených
2003 2910 484 232
2004 4355 715 274
2005 4524 641 274
2006 5274 651 256
2007 4284 631 224
2008 4154 829 245
2009 4198 706 221
2010 4394 633 250
2011 3797 655 277
 
celkem 37890 5945 2253
průměr 4210 660,56 250,33

zdroj: Drážní inspekce

Unikátní systém číslování přejezdů

Systém je v provozu od 1.8.2009. Každý železniční přejezd na dráze celostátní a na drahách regionálních ve vlastnictví státu má přidělené svoje číslo. Číslo je jedinečné a nezaměnitelné. Tvar čísla je v případě přejezdu na dráze vlastněné státem P1, P2, P3, ... až P9000. V případě železničního přejezdu na regionální dráze nevlastněné státem má přiřazené číslo přejezdu tvar P9001 až P9999. V případě železničního přejezdu na vlečce má označení tvar P10000 až P99999. Je-li přejezd zrušen, jeho číslo se znovu nepřiděluje a zůstává neobsazeno. Přejezdy na vlečkách v uzavřených areálech nejsou číslovány.

Umístění čísla: U přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo přejezdovým zabezpečovacím zařízením mechanickým na rubové straně ramene každého výstražného kříže, u přejezdů zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným na rubové straně světelné skříně, a to na všech výstražnících.

Postup při vzniku potřeby zastavit železniční provoz na přejezdu:

  1. osoba, která zjistí potřebu zastavit železniční provoz (např. řidič auta uvízlého na přejezdu), zavolá na některou z tísňových linek 112 nebo 150
  2. operátor záchranného systému navede volajícího k tomu, aby mu sdělil číslo přejezdu
  3. zástupce integrovaného záchranného systému zavolá podle tabulky výpravčího (dispečera) a sdělí mu požadavek na zastavení železničního provozu
  4. výpravčí (dispečer) identifikuje podle tabulky konkrétní přejezd a traťový úsek a učiní nutná opatření

Ke stažení

  • Seznam přejezdů s GPS souřadnicemi - Správa železniční dopravní cesty (xls, 1,3 MB) [stáhnout]
  • Desatero bezpečnosti na železnici pro děti - České dráhy (pdf, 239 kB) [stáhnout]
  • Hazardéry železnice zabíjí - Drážní inspekce (avi, 45,43 MB) [stáhnout]

Filmy pro řidiče

  • Na přejezdech chybují řidiči - Správa železniční dopravní cesty [přehrát]
  • Řidič - postrach přejezdů - Drážní inspekce (avi, 54,57 MB) [stáhnout]

Fotografie z nehod